E-biken is hot…

Case

Tirol

Joint-promotion met Gazelle

“De elektrische fiets is toch alleen voor oude mensen?” Dit vooroordeel was één van de aspecten om mee af te rekenen in een brede campagne van 2012-2014 en waarmee de inmiddels immens populaire e-bike, in heel ander daglicht is geplaatst. Eén van de elementen binnen deze campagne die het e-biken in Tirol op de kaart heeft gezet, was een joint-promotion met Nederlandse Koninklijke Gazelle.

Een passende partner

Tirol, de meest populaire bestemming voor sneeuwvakanties, wil de naamsbekendheid als reisbestemming voor zomervakanties vergroten en zoekt daarvoor een passende promotiepartner. Belangrijk is dat de activiteiten of producten van de partner aansluiten bij de propositie van Tirol: dé bestemming voor een actieve zomervakantie in een natuurlijke (berg)omgeving.

Tevens wil Tirol bekendheid genereren voor de grootste e-bike regio ter wereld met een uitgebreid netwerk van e-bikeverhuurstations, accu oplaad- en inruilpunten.

Strategie & Aanpak

Met de criteria: Nederlands A-merk, doelgroepgerichte benadering en een groot aantal inzetmogelijkheden van ‘owned media’ van de partner, heeft CommuniGate Gazelle als een partner met een ‘100% match’ geselecteerd.

Samen met Koninklijke Gazelle is een joint-promotion opgezet waarbij de provincie als dé e-bikebestemming van de Alpen is geprofileerd en de omvangrijke en vooruitstrevende e-bike mogelijkheden zijn gehighlight. Om meer traffic naar de website, visittirol.nl, te genereren is er een prijsvraag opgezet waarbij vijf vakantievouchers werden weggegeven. Tegelijkertijd kon Gazelle haar e-bike assortiment onder de aandacht brengen met als doel de verkoop van de nieuwe hybride fiets te verhogen.

Middelen joint-promotion

Online
  • 2 Gazelle nieuwsbrieven op de online portal ‘Mijn Gazelle’
  • Aankondiging op de homepage van Gazelle
  • Consumenten nieuwsbrieven Tirol Tourism Board
Print
  • Artikelen in het ‘Ga!’ fietsvakantieboek van Gazelle inclusief prijsvraag
  • In-shop promotie bij 960 Gazelle dealers met stuurhangers, displays, brochures en magazines
  • Experience Center van Gazelle: promotiemateriaal, brochures e-biken Tirol
Media
  • Storypitching e-biken in de Alpen
  • Persreizen rond het thema ‘E-biken in Tirol’
TV
  • Uitzending van het RTL4 TV programma ‘Go Cycling’ (Gazelle was hoofdsponsor), rond het thema fietsen in het Tannheimer Tal, één van de meest populaire fietsregio’s in Tirol.

Resultaten

  • 50.000 Gazelle-members geïnformeerd via de Gazelle nieuwsbrief
  • 6.500 Tirol-consumenten geïnformeerd via de Nederlandse Tirol nieuwsbrief
  • Flinke stijging traffic naar de website van Tirol
  • 5 Gelukkige prijswinnaars die hun ervaringen hebben gedeeld
  • Bereik van ruim 4 miljoen consumenten door redactionele artikelen (n.a.v. persreis) in Kampioen, Consumentenbond Reisgids, Telegraaf en de Wegener nieuwsbladen
  • Bijdrage aan de populariteit en profilering van de e-bike in Nederland.
  • Perfecte match: Tirol heeft dé grootste e-bike regio ter wereld en Gazelle behoort tot de gerenommeerde producenten van e-bikes
  • Bereik interessante doelgroep via 950 ‘Tirol branded’ Gazelle dealers

Bekijk ook deze cases

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?